Модуль Управління контролера устаналівается в зручному для водія місці. До нього підключаються динаміки оповіщення в салоні, до 4-х модулів Відображення Інформації, до 4-х Терміналів Безготівкової Оплати Проїзду, а також опціонально світлодіодна панель типу «біжучий рядок» для відображення назви наступної зупинки. Видається достатнім 2 зовнішніх Модуля Відображення Інформації на Транспортному Засобі (передній і правий-бічний). При цьому вони відображають тільки інформацію про номер маршруту, наприклад, 162К. Установка ж «біжучого рядка» всередині салону може бути виправдана, наприклад, необхідністю обслуговувати пасажирів з втратою слуху або на маршрутах, де передбачається велика кількість туристів.

З огляду на можливість зникнення достовірних даних від GPS-приймача, слід передбачити додаткові методи визначення координат Транспортного Засобу іншими стандартними засобами реалізації MESH-мережі обраного типу. Протягом всього маршруту водій натискає кнопки «Наступна зупинка» і «Початок/Кінець маршруту» (див. далі). Повинна бути передбачена реакція контролера на відсутність події натискання водієм відповідної кнопки при досягненні Транспортним Засобом наступної запланованої зупинки (див. далі).

Дизайн Модуля Управління

ktc

 

 

 

Органи управління і індикації не повинні містити зайвих елементів, що відволікають водія від основної роботи, і в той же час, бути досить інформативними і інтуїтивно зрозумілими. Основною функцією контролера є своєчасне автоматичне забезпечення Інформаційного Табло інформацією про час приходу даного Транспортного Засобу, а також інформування Транспортного Підприємства про своє місцезнаходження і стан за запитом Програмного Забезпечення ПК диспетчера. Додатковими функціями є, автоматична видача голосових повідомлень пасажирам Транспортного Засобу про назву поточної і наступної зупинок, а також індикація водієві рекомендованої швидкості руху, щоб не порушувати розклад руху.

Крім елементів, показаних на наступному малюнку, Модуль Управління містить вбудований GSM-модем (або модуль підтримки MESH-мережі обраного типу), GPS-приймач і незалежну пам'ять для зберігання описателей маршрутів і голосових повідомлень поточної зміни.

 

Призначення елементів Модуля Управління

Персональна Карта Водія

є основним елементом активації Контролера Транспортного Засобу. Якщо вона не вставлена ​​в гніздо Модуля Управління, то всі елементи індикації погашені, натискання на кнопки не викликає реакції і при віддаленому запиті стану від диспетчера Транспортного Підприємства, контролер повертає код «Немае Персональної Карти Водія».

На зовнішній стороні Персональної Карти Водія повинна бути нанесена фотографія водія і інформація про номер Транспортного Підприємства, телефоні диспетчера, а також П.І.Б. водія і його група крові. На фотографії також повинна бути інформація про дату коли вона зроблена.

Персональна Карта Водія контактного типу має стандартний розмір і чіп пам'яті ємністю 256 байт, наприклад, з серії SLE4432 / PCF2032, SLE4442 / PCF2042, PCF8582E, MCM2814ATR. Бажано застосовувати чіпи серії SLE4432 / PCF2032, SLE4442 / PCF2042, тому що в них перші 32 байта можуть бути незалежно одноразово захищені від зміни.

Таким чином в перші 32 байта можна закласти таку інформацію:

  • Унікальний Ідентифікатор Транспортного Підприємства (2 байта)
  • Унікальний Ідентифікатор водія в Транспортному Підприємстві (або Державний Ідентифікаційний Код) (до 20 байт)
  • Контрольна інформація (2 байта)

Починаючи з 33-го байта може бути записана інформація, щодо поточної робочої зміни водія. Деякі дані, закладені в Персональну Карту Водія, представляються також корисними для статистичних розрахунків із завантаженням даного Транспортного Засобу, дотриманні водіями умов трудової угоди та ін., бажаних, наприклад, при впровадженні Електронних Карт Оплати Проїзду:

  • Тип транспортного засобу (1 байт, де 1 - автобус, 2 - тролейбус, 3 - трамвай, 4 - маршрутне таксі). Дана інформація необхідна ІнформаційномуТабло для визначення в який модуль направляти інформацію про підхід даного Транспортного Засобу.
  • Індекс (покажчик) Номера Початкового Маршруту і Маска Зміни Маршрутів (1 байт, де в молодших 5 бітах міститься маска маршрутів, що обслуговуються водієм на цій зміні. Наприклад, шестнадцатиричное число «D» (01101). Це означає, що водій сьогодні працює на маршрутах 169д, 998 і 31 - див. нижче. У старших 3-х бітах міститься індекс на номер маршруту, з якого починається зміна (нумерація починається з 0). Наприклад, число 2, означатиме початковий маршрут 998).
  • Описувач черговості подальшої зміни маршрутів (2 байта. Кожен байт розбитий на інформаційні тетради. Тетрада містить індекс на наступний номер маршруту. Молодша тетрада першого байта містить індекс на 2-й по-порядку зміни маршрут. Старша тетрада другого байта містить індекс на 5-й по-порядку зміни маршрут. Для зазначеного вище прикладу, коли водій протягом зміни працює на 3-х маршрутах, в першому байті може бути, наприклад, записано шестнадцатиричное число «30». Тут молодша Терада містить індекс 0 на маршрут 169д (2 й по-порядку), а старша індекс 3, на маршрут 31 (3-й по-порядку). Вміст 2-го (старшого) байта в даному випадку байдуже, тому що маска зміни маршрутів (див. вище) містить інформацію тільки про три маршрути)
  • Запланований час зміни маршрутів (8 байт. 4 пари байт, що містять час переходу на наступний по-порядку маршрут. 1-я пара містить час переходу на 2-й, ... 4-я - на 5-й по-порядку маршрут. старший байт кожної пари містить годинник, молодший - хвилини. Таким чином, для наведеного вище прикладу, коли водій повинен обслужити 3 маршрути протягом зміни, в 1-й парі байт може бути записана, наприклад, інформація 1200, а в другій - 1700. Контролер Транспортного Засобу періодично зчитує маску зміни маршрутів, і якщо є дані про те, що водiй сьогодні працює на більш ніж одному маршруті, звіряє поточний час і маршрут з цією таблицею. Якщо необхідна зміна маршруту, то водій періодично отримує голосове повідомлення до моменту підтвердження їм переходу на необхідний маршрут)
  • Номер маршруту (наприклад, 169д) (4 байта)
  • Час початку роботи на маршруті (2 байта)
  • Час закінчення роботи на маршруті (2 байта)
  • Загальний маршрутний пробіг (км) (2 байта)
  • Загальна кількість ходок з «початку в кінець» (1 байт)
  • Загальна кількість ходок з «кінця в початок» (1 байт)
  • Загальний час простою (хвилин) (2 байта)
  • Загальний час в стані «Немае Персональної Карти Водія» (хвилин) (2 байта)
  • Заданий інтервал руху 6:00 - 8:00 (хвилин) (1 байт. Під інтервалом руху в даному випадку мається на увазі запланований час переміщення Транспортного Засобу між кінцевими зупинками маршруту. Контролер постійно обробляє дані про поточне місцезнаходження Транспортного Засобу і виводить на індикатор значення швидкості руху, необхідної для дотримання графіка, запропонованого в даний час доби).
  • Заданий інтервал руху 8:00 - 10:00 (хвилин) (1 байт)
  • Заданий інтервал руху 10:00 - 12:00 (хвилин) (1 байт)
  • Заданий інтервал руху 12.00 - 14.00 (хвилин) (1 байт)
  • Заданий інтервал руху 14:00 - 16:00 (хвилин) (1 байт)
  • Заданий інтервал руху 16:00 - 18:00 (хвилин) (1 байт)
  • Заданий інтервал руху 18:00 - 20:00 (хвилин) (1 байт)
  • Заданий інтервал руху 20:00 - 22:00 (хвилин) (1 байт)
  • Заданий інтервал руху 22:00 - 0:00 (хвилин) (1 байт)
  • № маршруту (наприклад, 70) (4 байта)
  • Час початку роботи на маршруті (2 байта)
  • Час закінчення роботи на маршруті (2 байта)
  • Загальний маршрутний пробіг (км) (2 байта)
  • Загальна кількість ходок з «початку в кінець» (1 байт)
  • Загальна кількість ходок з «кінця в початок» (1 байт)
  • Загальний час простою (хвилин) (2 байта)
  • Загальний час в стані «Немае Персональної Карти Водія» (хвилин) (2 байта)
  • Заданий інтервал руху 6:00 - 8:00 (хвилин) (1 байт)
  • Заданий інтервал руху 8:00 - 10:00 (хвилин) (1 байт)
  • Заданий інтервал руху 10:00 - 12:00 (хвилин) (1 байт)
  • Заданий інтервал руху 12.00 - 14.00 (хвилин) (1 байт)
  • Заданий інтервал руху 14:00 - 16:00 (хвилин) (1 байт)
  • Заданий інтервал руху 16:00 - 18:00 (хвилин) (1 байт)
  • Заданий інтервал руху 18:00 - 20:00 (хвилин) (1 байт)
  • Заданий інтервал руху 20:00 - 22:00 (хвилин) (1 байт)
  • Заданий інтервал руху 22:00 - 0:00 (хвилин) (1 байт)
  • № маршруту (наприклад, 998) (4 байта)
  • Час початку роботи на маршруті (2 байта)
  • Час закінчення роботи на маршруті (2 байта)
  • Загальний маршрутний пробіг (км) (2 байта)
  • Загальна кількість ходок з «початку в кінець» (1 байт)
  • Загальна кількість ходок з «кінця в початок» (1 байт)
  • Загальний час простою (хвилин) (2 байта)
  • Загальний час в стані «Немае Персональної Карти Водія» (хвилин) (2 байта)
  • Заданий інтервал руху 6:00 - 8:00 (хвилин) (1 байт)
  • Заданий інтервал руху 8:00 - 10:00 (хвилин) (1 байт)
  • Заданий інтервал руху 10:00 - 12:00 (хвилин) (1 байт)
  • Заданий інтервал руху 12.00 - 14.00 (хвилин) (1 байт)
  • Заданий інтервал руху 14:00 - 16:00 (хвилин) (1 байт)
  • Заданий інтервал руху 16:00 - 18:00 (хвилин) (1 байт)
  • Заданий інтервал руху 18:00 - 20:00 (хвилин) (1 байт)
  • Заданий інтервал руху 20:00 - 22:00 (хвилин) (1 байт)
  • Заданий інтервал руху 22:00 - 0:00 (хвилин) (1 байт)
  • № маршруту (наприклад, 31) (4 байта)
  • Час початку роботи на маршруті (2 байта)
  • Час закінчення роботи на маршруті (2 байта)
  • Загальний маршрутний пробіг (км) (2 байта)
  • Загальна кількість ходок з «початку в кінець» (1 байт)
  • Загальна кількість ходок з «кінця в початок» (1 байт)
  • Загальний час простою (хвилин) (2 байта)
  • Загальний час в стані «Немае Персональної Карти Водія» (хвилин) (2 байта)
  • Заданий інтервал руху 6:00 - 8:00 (хвилин) (1 байт)
  • Заданий інтервал руху 8:00 - 10:00 (хвилин) (1 байт)
  • Заданий інтервал руху 10:00 - 12:00 (хвилин) (1 байт)
  • Заданий інтервал руху 12.00 - 14.00 (хвилин) (1 байт)
  • Заданий інтервал руху 14:00 - 16:00 (хвилин) (1 байт)
  • Заданий інтервал руху 16:00 - 18:00 (хвилин) (1 байт)
  • Заданий інтервал руху 18:00 - 20:00 (хвилин) (1 байт)
  • Заданий інтервал руху 20:00 - 22:00 (хвилин) (1 байт)
  • Заданий інтервал руху 22:00 - 0:00 (хвилин) (1 байт)
  • № маршруту (наприклад, 169д) (4 байта)
  • Час початку роботи на маршруті (2 байта)
  • Час закінчення роботи на маршруті (2 байта)
  • Загальний маршрутний пробіг (км) (2 байта)
  • Загальна кількість ходок з «початку в кінець» (1 байт)
  • Загальна кількість ходок з «кінця в початок» (1 байт)
  • Загальний час простою (хвилин) (2 байта)
  • Загальний час в стані «Немае Персональної Карти Водія» (хвилин) (2 байта)
  • Заданий інтервал руху 6:00 - 8:00 (хвилин) (1 байт)
  • Заданий інтервал руху 8:00 - 10:00 (хвилин) (1 байт)
  • Заданий інтервал руху 10:00 - 12:00 (хвилин) (1 байт)
  • Заданий інтервал руху 12.00 - 14.00 (хвилин) (1 байт)
  • Заданий інтервал руху 14:00 - 16:00 (хвилин) (1 байт)
  • Заданий інтервал руху 16:00 - 18:00 (хвилин) (1 байт)
  • Заданий інтервал руху 18:00 - 20:00 (хвилин) (1 байт)
  • Заданий інтервал руху 20:00 - 22:00 (хвилин) (1 байт)
  • Заданий інтервал руху 22:00 - 0:00 (хвилин) (1 байт)
  • Загальний пробіг за зміну (км) (2 байта)
  • Загальна сума виручки за зміну (копійок) (4 байта)
  • Загальна кількість звичайних пасажирів (2 байта)
  • Загальна кількість пільгових пасажирів (2 байта)
  • Префікс, що додається до номерів телефонів при інінціаціі сеансу зв'язку з диспетчером Транспортного Підприємства (ідентифікатор провайдера GSM-послуг). Наприклад, «8050». (4 байта)
  • Номер телефону Дипетчер 1 (7 байт)
  • Номер телефону Дипетчер 2 (7 байт)
  • Номер телефону Дипетчер 3 (7 байт)
  • Кількість зареєстрованих пасажирів в інтервалі 6:00 - 8:00 (2 байта)
  • Кількість зареєстрованих пасажирів в інтервалі 8:00 - 10:00 (2 байта)
  • Кількість зареєстрованих пасажирів в інтервалі 10:00 - 12:00 (2 байта)
  • Кількість зареєстрованих пасажирів в інтервалі 12.00 - 14.00 (2 байта)
  • Кількість зареєстрованих пасажирів в інтервалі 14:00 - 16:00 (2 байта)
  • Кількість зареєстрованих пасажирів в інтервалі 16:00 - 18:00 (2 байта)
  • Кількість зареєстрованих пасажирів в інтервалі 18:00 - 20:00 (2 байта)
  • Кількість зареєстрованих пасажирів в інтервалі 20:00 - 22:00 (2 байта)
  • Кількість зареєстрованих пасажирів в інтервалі 22:00 - 0:00 (2 байта)
  • Ключ валідації інформації (захист від підробки) (2 байта)
  • Котрольно інформація (2 байта)

Можливі ситуації коли водій повинен змінити маршрут протягом зміни. Для збереження інформативності Персональної Карти Водія в таких випадках введені 5 однакових груп полів:

  • Номер маршруту
  • Час початку роботи на маршруті
  • Час закінчення роботи на маршруті
  • Загальний маршрутний пробіг (км)
  • Загальна кількість ходок з «початку в кінець»
  • Загальна кількість ходок з «кінця в початок»
  • Загальний час простою (хвилин)
  • Загальний час в стані «Ні Персональної Карти Водія» (хвилин)
  • Заданий інтервал руху 6:00 - 8:00 (хвилин)
  • Заданий інтервал руху 8:00 - 10:00 (хвилин)
  • Заданий інтервал руху 10:00 - 12:00 (хвилин)
  • Заданий інтервал руху 12.00 - 14.00 (хвилин)
  • Заданий інтервал руху 14:00 - 16:00 (хвилин)
  • Заданий інтервал руху 16:00 - 18:00 (хвилин)
  • Заданий інтервал руху 18:00 - 20:00 (хвилин)
  • Заданий інтервал руху 20:00 - 22:00 (хвилин)
  • Заданий інтервал руху 22:00 - 0:00 (хвилин)

Тобто протягом зміни водій може змінити маршрут до 5 разів. Номери маршрутів, зазначені в масці зміни маршрутів Персональної Карти Водія, повинні бути присутніми в описувач маршрутів, які підтримуються в Транспортним Засобом (записаному в мікросхему незалежній пам'яті контролера даного Транспортного Засобу). В іншому випадку, контролер повинен погасити всі індикатори і видавати голосове повідомлення водієві «Розбіжність маршрутних карт» до тих пір, поки він не видалить Персональну Карту Водія.

На самому початку зміни, водій отримує в Транспортному Підприємстві свою Персональну Карту Водія з автоматично призначеним(мі) за допомогою Програмного Забезпечення Транспортного Підприємства маршрутом(ми). При необхідності, на протязі зміни, внесення подальших змін до маршруту здійснюється водієм самостійно, за допомогою вибору з призначених для його зміни. При підтвердженні вибору наступного маршруту (кнопка «Підтв.»), відповідне повідомлення автоматично відправляється в Диспетчерський Центр. По закінченни зміни, водій здає свою Персональну Карту Водія та інформація з неї автоматично зчитується Програмним Забезпеченням Транспортного Підприємства. Контролер Транспортного Засобу автоматично модифікує і накопичує відповідну інформацію в пам'яті Персональної Карти Водія протягом всієї зміни.

Кнопки управління контролером

Контрольна кнопка

розташована на лівій торцевій стороні корпусу Модуля Управління. Бажано виконати її у вигляді подпружиненного слайдера з одним фіксованим положенням. Дана кнопка призначена для виключення переходу в сеанс зв'язку з диспетчером при випадковому натисканні однієї з кнопок Вибору Типу Сеансу Зв'язки. При натисканні Контрольної Кнопки запалюється зелений Світлодіод Підтвердження Натискання Контрольної Кнопки.

Кнопки Вибору Типу Сеансу Зв'язку

безпосередньо ініціюють сеанс зв'язку з диспетчером (при натиснутій Контрольної Кнопці):

  • «Швидка допомога», «Пожежа», «Міліція» При натисканні однієї з цих кнопок, в Диспетчерський Центр передається відповідне повідомлення, яке автоматично фіксується в Базі Даних Транспортного Підприємства. При цьому, Програмне Забезпечення Транспортного Підприємства забезпечує голосові і світлові сигнали для залучення уваги диспетчера.
  • «Тех. допомога» Натискається в разі якщо Транспортне Засіб потребує технічної підтримки Транспортного Підприємства. При цьому в Диспетчерський Центр передається відповідне повідомлення, яке автоматично фіксується в Базі Даних Транспортного Підприємства. Програмне Забезпечення Транспортного Підприємства забезпечує голосові і світлові сигнали для залучення уваги диспетчера.
  • «Маршрут» Призначена для самостійної зміни Номери Маршруту водієм. Персональна Карта Водія містить короткі описатели 5-ти маршрутів (див. вище). Натискаючи цю кнопку перебирає маршрути до появи на дисплеї необхідного номера. Для фіксації вибору, водій натискає кнопку «Підтв.». При цьому в Диспетчерський Центр відправляється повідомлення про зміну маршруту даного Транспортного Засобу.
  • «Підтв.» Призначена для підтвердження деяких дій водія. Наприклад, при вилученні Персональної Карти Водія, контролер видає голосове повідомлення «Підтвердіть вилучення Контрольної Карти Водія» з частотою 1 раз в 5 секунд протягом 30 секунд. При цьому, якщо вилучення вироблено водієм (санкціоновано), то він повинен натиснути кнопку «Підтв.». В іншому випадку, в Диспетчерський Пункт передається повідомлення «Несанкціоноване вилучення Персональної Карти Водія», яке фіксується в Базі Даних Транспортного Підприємства. Програмне Забезпечення Транспортного Підприємства забезпечує голосові і світлові сигнали для залучення уваги диспетчера.
  • «Запит зв'язку» При необхідності встановлення голосового зв'язку з Диспетчерським Центром, водій натискає цю кнопку.
    ПРИМІТКА: в даний момент буває зайвою функцією.

Кнопки Інформування Пасажирів і Диспетчерського Центру

  • «Маршрут Початок/Кінець» Водій натискає цю кнопку при виході в кінцеві точки маршруту. У Диспетчерський Центр автоматично передається відповідне повідомлення, яке фіксується в Базі Даних Транспортного Підприємства.
  • «Наступна Зупинка» При натисканні на цю кнопку контролер видає голосове повідомлення в салон Транспортного Засобу про назву поточної і наступної зупинок. Якщо в салоні встановлені модулі 'рядка, що біжить', то відповідна інформація виводиться на них.

Елементи індикації

  • «Поточний Час» Показує реальнiй місцевiй час. Джерело даних - внутрішній годинник MCU, що синхронізуються приймачем GPS.
  • «№ Маршруту» Показує Номер поточного маршруту Транспортного Засобу. Джерело даних - Персональна Карта Водія.
  • «Світлодіод Запиту Зв'язки з боку Диспетчера» Блимає на додаток до звукового сигналу при спробі встановлення голосового зв'язку з водієм з боку Диспетчерського Центру. ПРИМІТКА: в даний момент е зайвою функцією.
  • «Світлодіод підтвердження натискання Контрольної Кнопки» Горить при натисканні на Контрольну Кнопку.
  • «Рекомендована швидкість ТЗ» Лінійний світлодіодний індикатор. Спільно зі спеціальним звуковим сигналом забезпечує водія інформацією про необхідної швидкості руху Транспортного Засобу для досягнення найближчої зупинки у встановлений графіком час. Джерело даних - GPS-приймач (і опціонально інші стандартні для MESH-мереж засоби позиціонування).

Картка Безготівкової Оплати Проїзду

При експлуатації системи Безготівкової Оплати Проїзду можливі конфлікти, коли пасажир намагається довести, що оплатив проїзд в даному Транспортному Засобі, але водій або кондуктор стверджують зворотне. Для вирішення конфлікту в Модулі Управління передбачений слот Карти Безготівкової Оплати Проїзду. Контролер зчитує дані карти і якщо остання оплата проведена НЕ в даному Транспортному Засобі, видає голосове повідомлення «Проїзд не сплачено» на динамік водія. Якщо формат даних карти не відповідає встановленому стандарту (можливо фальшива карта), то видається голосове повідомлення «Нестандартна карта». Якщо остання оплата проведена в даному транспортному Засобі, то повідомляється час і дата оплати проїзду. Наприклад, «Проїзд оплачений десятого травня в нуль п'ятнадцять». Рік не вказується.

Електроніка Контролера Транспортного Засобу

ktc schКонтролер має в своєму складі:

  • MCU
  • Засоби підтримки MESH-мережі (міські маршрути) або GSM-модем (міжміські маршрути)
  • GPS-приймач
  • Кнопки управління і елементи індикації для водія
  • Датчик Освітленості для автоматичного регулювання яскравості світіння зовнішніх модулів Відображення Інформації
  • Термінали для Персональної Карти Водія і Карти Безготівкової Оплати Проїзду (для вирішення спірних питань з пасажиром)
  • Блок живлення, враховуючи потреби підключення до 4-х модулів Відображення Інформації, панелі «біжучий рядок» і 3-х Терміналів Безготівкової Оплати Проїзду

Додаткові елементи:

  • Модулі Відображення Інформації
  • Зовнішні Елементи індикації Номери Маршруту. Видається достатнім 2 (передній і правий боковий), але можна встановити до 4-х.
  • Панель «біжучий рядок» всередині салону (опціонально)
  • Термінал Безготівкової Оплати Проїзду (опціонально). Видається достатнім можливість установки до 3-х терміналів в одному транспортному Засобі.

ПРИМІТКА: на малюнку опціональні елементи виділені жовтим кольором